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Wednesday, March 8, 2017

Midnight Special and Dylan played the harmonica

 

Issue of Time with the cover story on Harry Belafonte that Dylan took the scissors and paste to when constructing his section on Belafonte in Chronicles: Volume One.

TRANSLATION from Dylan's Chronicle:Como intérprete batió todos los récords de asistencia. Podía tocar en un Carnegie Hall abarrotado y aparecer al día siguiente en un mitin sindical. No hacía distingos. Para él, las personas eran personas. Tenía ideales y te hacía sentir como parte de la raza humana. Jamás un cantante sobrepasó tantos límites como Harry. Atraía a todo el mundo, ya fueran trabajadores del acero, amantes de la música clásica, quinceañeras o incluso niños. Poseía ese don. Alguna vez dijo que no le gustaba salir en televisión porque le parecía que la pequeña pantalla no hacía justicia a su música, y probablemente no iba errado. Todo en él era grandioso. Los puristas del folk tenían un problema con él, pero a Harry -que les daba sopas con honda sus críticas le resbalaban; en cierta ocasión declaró, públicamente, como si alguien lo hubiese emplazado a dejar las cosas claras, que todos los cantantes de folk eran intérpretes. Llegó a asegurar que odiaba los temas pop, que le parecían basura. Yo compartía muchas de sus opiniones. En el pasado le habían negado la entrada en el archifamoso club Copacabana por el color de su piel, y tiempo después pasó a ser el artista de cabecera en el local. No podías dejar de preguntarte qué sensación debió de producirle todo aquello. Por asombroso e increíble que parezca, debuté como músico profesional de estudio con Harry, tocando la armónica en uno de sus álbumes, Midnight Special. Curiosamente, aquella fue la única fecha de una sesión de estudio que se me quedó grabada en la cabeza. Incluso las sesiones para mis propios discos acababan por desvanecerse en abstracciones. Con Belafonte me sentí como ungido. Obró en mí el mismo efecto que el Guapo George. Harry figura entre esas rarezas que rezuman grandeza y de las que esperas que se te pegue algo. El hombre inspira respeto. Sabes que nunca siguió la senda más trillada, aunque pudo.


As J J Sullivan wrote in the NYT:
Everything Dylan touches turns to fuel. Readers who are into his music (it’s hard to imagine other readers) will get pleasant and in many cases unexpected shocks of recognition as he ticks off the items he was stuffing into his bag. In one memorable scene, Dylan sits and listens to the Robert Johnson album King of the Delta Blues Singers, an advance pressing of which his first producer has smuggled to him. We see him, still practically a child, communing with the dead and at that point largely forgotten singer, whose exquisitely creepy voice “made [him] nauseous.” But there are also pages on Brecht, the early professional wrestler Gorgeous George, and Harry Belafonte, whose indifference to critics’ constant harping on authenticity Dylan notes and files away. 

At Words from Solitude,  a live blog from India, we read:Chaos to Creation: the enigma of Bob Dylan (Part One)Old Dylan began his musical journey with traditional materials, adding his own words to melodies derived from folk compositions and singing them with a thin nasal voice at folk clubs and coffee houses of New York’s Greenwich Village. Besides performing, he was also playing harmonica for many of the senior musicians when they performed at Gerde’s Folk City. In fact, he made his first official recording when he played harmonica for Harry Belafonte in Midnight Special. Dylan held Belafonte in high esteem and described him in Chronicles as a “rare type of character that radiates greatness”. The young omnivorous troubadour was also rapidly absorbing musical and political influences, blending conventional and avant-garde techniques with his natural artistic instincts and intuitions. “The only thing I can compare him with is blotting paper,” remarked Irish singer Liam Clancy. “He soaked everything up. He had this immense curiosity; he was totally blank, and ready to soak up everything that was in his range.”


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